یزدفردا : آيتالله محمد رضا مدرسي يزدي با اشاره به اينكه عدهاي با طرح دروغي بنام تقلب، خواستند نظام اسلامي را به چالش بكشند غافل از آن كه دروغ بودن چنين ادعايي به زودي بر همه واضح ميشود.
به گزارش یزدفردا به نقل از فارس، آيتالله سيد محمد رضا مدرسي يزدي عضو فقهاي شوراي نگهبان شب گذشته در مراسم قدر 19 ماه رمضان با بررسي مظلوميت امام علي (ع) و گروههاي ستيزهجو، گفت: در يك نوع تقسيمبندي كساني كه به علي (ع) ستم كردند و به مقابله با حضرت پرداختند پنج دسته بودند.
وي با بيان اينكه گروههاي مقابلهكننده با علي (ع) دستهاي كساني بودند كه از ترس و براي حفظ جان خود يا از روي طمع اسلام آوردند و هرگز اعتقاد به اسلام در جان آنان رسوخ نكرده بود، افزود: اينان بعد از رحلت پيامبر (ص) زمينه را مهيا ديدند و كينهاي را كه از اسلام به دل داشتند با مخالفت و مقابله با علي (ع) بروز دادند نمونه روشن اين دسته معاويه و همفكران او بودند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه دسته دوم كساني بودند كه به اسلام و پيامبر (ص) ايمان آوردند اما به طور ناقص و همه فرامين و دستورات الهي را نتوانستند پذيرا باشند، تصريح كرد: هنگامي كه پيامبر (ص) به فرمان پروردگار علي (ع) را به وصايت و خلافت نصب فرمودند برآشفتند و برخي از همان ابتدا و در زمان خود پيامبر به مقابله پرداختند و همچون نعمانبن حارث الفهري كه بعد از واقعه غدير خدمت پيامبر آمد و گفت ما پيام شما را در توحيد، رسالت، جهاد، حج، روزه، نماز و زكات پذيرا شديم ولي شما راضي نشدي، تا اين جوان را به جانشيني خود نصب كردي؛ آيا اين از جانب خودت ميباشد يا از جانب خداوند؟ وقتي حضرت فرمود به خدا قسم اين از جانب خداوند است روي برگردانيد و گفت خدايا اگر اين حق است از جانب تو از آسمان بر ما سنگ ببار كه سنگي بر او از جانب خداوند فرود آمد و او را كشت افراد نظير چنين فردي به حكم قرائن زياد بودند.
اين استاد حوزه با تاكيد بر اينكه دسته سوم كساني بودند كه بعداز اظهار انقياد، محبت و دوستي علي (ع) تحت تاثير اطماع دنيوي و بهرههاي مادي به دشمني و مقابله با حضرت پرداختند كه از اين دسته افراد زيادي را ميتوان نام برد، افزود: از جمله حسان بن ثابت انصاري شاعر معروف كه خدمات زيادي را با اشعار خود به اسلام نمود و يكي از جالبترين قطعات خود را با اذن پيامبر و در واقعه غدير سرود ولي در نهايت به واسطه امكاناتي كه عثمان در اختيار او ميگذاشت فريب خورد و عثماني شد و از علي (ع) منحرف گشت و اشعاري را براي تحريك مردم عليه علي (ع) سرود. وي در ادامه اضافه كرد: از اينجا سر دعاي مشروط پيامبر (ص) در حق او در روز غدير روشن ميشود كه حضرت رسول ص، به او فرمود هميشه مويد به روح القدس باشيد تا آن هنگام كه ما را به زبانت ياري ميكنيد و از او روشنتر وضعيت زبير است كه به تعبير روايت حتي بعد از رحلت پيامبر و قضيه سقيفه در پرتوي اسلام و نور ايمان حركت ميكرد و ميگفت جز با علي بيعت نخواهيم كرد ولي بعد به مقابله و جنگ با حضرت پرداخت.
آيتالله مدرسي يزدي با بيان اينكه دسته چهارم كساني بودند كه شاخصه عمده دشمني آنان با اميرالمومنين علي (ع) عليرغم همكاري اوليه عدم ظرفيت آنان براي پذيرش عدالت و حق طلبي علي (ع) بود، افزود: برخي عمده مشكل آنان با علي (ع) اجراي احكام الهي و اصرار حضرت در عملي كردن حكم خدا نسبت به دور و نزديك و آشنا و بيگانه بود و از جمله آنان مصقله بن هبيره بود كه وقتي حضرت مال بيتالمال را از او طلب كرد به سوي معاويه فرار كرد و در زمره ياران او قرار گرفت. اين استاد حوزه با اشاره به اينكه دسته پنجم گروهي بودند كه شاخصه عمده آنان عدم نفوذ بصيرت و ضعف در شناخت حق و باطل و تشخيص مصلحت از مفسده بود و چنين افرادي دو قسم بودند، تصريح كرد: قسم اول كساني بودند كه خود را متفكر و روشنفكر ميپنداشتند و براي خود دكترين و نظريه داشتند و قسم دوم آنان كه تابع بودند و هر چه سايرين به خود آنان ميدادند ميپذيرفتند و زير پرچم اين و آن قرار ميگرفتند و هر كدام به حسب شرائطي كه داشتند شعارهايي كه به دهان آنان ميگذاشتند تكرار ميكردند به هر طرف كه تحريك ميشدند روي ميآوردند و بازوان اجرايي سردمداران فاسد بودند.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: عدهاي با شعار خونخواهي عثمان تحريك ميشدند عدهاي با شعار لا حكم الا الله لا لك يا علي به جنبش ميآمدند و عدهاي با شعار لزوم احتراز از خونريزي مسلمانان متاثر ميشدند و دست از ياري ولي خود برميداشتند و چه بسا برخي از اين افراد در لايههاي اوليه تصميمات خود دنبال حق بودند چنان كه از اميرالمومنين علي (ع) در باره خوارج نقل شده است ليس من طلب الحق فاخطاه كمن طلب الباطل فادركه (كسي كه حق را بخواهد و خطا كند مثل كسي نيست كه به دنبال باطل باشد و به آن برسد).
عضو فقهاي شوراي نگهبان با مقايسه شرايط اجتماعي زمان حاضر با زمان حضرت علي (ع)، گفت: از آنجا كه حوادث تاريخي مشابهت چشمگيري دارد تا حدود زيادي در رابطه با انقلاب اسلامي و تداوم رهبري آن نظير مقابله گروههاي پنج گانه مذكور با علي (ع) با حفظ تغايرها و فاصلهها قابل تعريف است و البته با اين تفاوت كه به واسطه تفاوت تعدادي شرايط، ديگر دشمنان نتوانستند به اهداف پليد براندازانه خود دست يابند.
وي با اشاره به اينكه گروههاي مقابله كننده با جمهورياسلامي و تداوم رهبري آن را ميتوان به همان پنج دسته تقسيم كرد، افزود: در وهله اول گروهي كه از اساس ايماني به اسلام يا حداقل انقلاب اسلامي و نظام اسلام نداشتند و فقط در برابر عظمت و شكوه حضور مردم ناچار به سكوت و همراهي شدند و هر گاه فرصتي بيابند كينههاي خود را عليه نظام اسلامي و رهبري آن بروز ميدهند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان با بيان اينكه گروهي كه انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را ناقص پذيرفتند، گفت: ولايت فقيه را تا امام قبول داريم و تداوم رهبري را به هيچ وجه برنتابيدند و روحيه آنان شبيه روحيه نعمان بنحارت فهري و امثال او بود و گروه سوم كه جاهطلبي و دنيا پرستي آنان اجازه نداد محبت و همكاري خود را ادامه دهند و در تداوم رهبري زاويه گرفتند و زود يا دير در مقابل رهبري و بلكه به يك معني در مقابل نظام قرار گرفتند، و از اين عده كم نبودند كه داراي سوابق نسبتا روشني بودند اما زياده خواهيها و آرزوهاي رنگين آنان را به پسترين و زشتترين مواضع و عملكرد وا داشت.
اين استاد حوزه با اشاره به اينكه گروه چهارم كساني كه شاخصه عمده آنان فرار از اجراي عدالت احكام اسلامي و عدم تسليم در برابر حكم خداوند بود، افزود: اينان دنبال هرج و مرج اخلاقي، ويژه خواري اقتصادي و ليبراليسم غربي ميباشند و گروه پنجم ساده انديشان و فاقدان نفوذ بصيرت هستند كه چه بسا در لباس روشن فكري، علم و دلسوزي به كج راهه ميروند و با تصورهاي ناقص، حركتهاي بنيادي نظام و رهبري آن را اغلب اشتباه تلقي كرده، هميشه خود را بر حق ميبينند و خود را موظف به مقابله ميدانند و براي برخي از آنان هيچ رادع و مانعي در هيچ مرحلهاي وجود ندارد و عليرغم ادعاهاي پرطمطراق حاضر به گفتگوهاي انتقادي نيز نيستند.
وي ادامه داد: اينان عمدتا كساني كه احزاب و تشكلهاي متفاوت را پديد ميآورند، اهل قلم و مقاله و كتاب ميباشند سخنراني ميكنند، داراي روزنامه و سايتهاي اينترنتي و ساير ابزار رسانهاي ميباشند و نوع ديگر اين سادهانديشان به ظاهر متفكر و فاقد نفوذ بصيرت اقشاري از لايهها مختلف اجتماع هستند كه به دنبال ديگران به راه ميافتند و به فرمان يا دعوت و هدايت گروههاي مختلف پنج گاه در صحنههاي مختلف حاضر ميشوند و آگاهانه و ناآگاهانه در خدمت اغراض و مطامع سردمداران ميباشند و راههاي نفوذ سردمداران بر اين اقشار متفاوت است.
آيتالله مدرسي يزدي گفت: افراد بر اساس شرايط اجتماعي و رواني و اقتصادي كه دارند يكي به خاطر مشكلات اقتصادي، ديگري به خاطر پايبندي به برخي ارزشها مشابه ديني يا اخلاقي، سومي به خاطر منشهاي شخصيتي، چهارمي به خاطر تفنن و پنجمي به خاط همشهريگري يا همزباني به تناسب به دعوت و تحريك افراد و گروهها و نوع دعوت آنان پاسخها مثبت متفاوت ميدهند.
اين استاد به تفاوتهاي زمان حاضر و زمان علي عليهالسلام اشاره كرد و گفت: ولي تفاوت عمدهاي زمان ما با زمان اميرالمومنين آن است كه اين عوامل در زمان ما هر چند مشكلاتي را ايجاد كرد اما نتوانست به هدف خود برسد هر چند در پارهاي حوادث همه اين گروههاي پنجگانه به ياري يكديگر آمدند، اما اراده خداوند متعال بر حفظ نظام و رسوايي بدخواهان بود كه تحليل كامل آن فرصت ديگري را ميطلبد، ولي اين مقدار بايد گفت كه پتانسيل نقشه، فريب و برنامههاي مخرب همه اين گروههاي پنج گانه در زمان ما فروتر از پتانسيل آن گروهها در زمان اميرالمومنين علي عليهالسلام بود چنان كه در حوادث اخير مشاهده كرديد.
وي در ادامه اضافه كرد: اينان خواستند با طرح يك دروغ يعني تقلب، نظام اسلامي را به چالش بكشند غافل از آن كه دروغ بودن چنين ادعايي بود زودي بر همه واضح ميشود و موتور محرك نافرماني جنبش گروه آنان خاموش خواهد شد، در حالي كه باند اموي موتور محرك شورش خود را كشته شدن عثمان قرار داد كه يك واقعيت خارجي بود نهايت آن را بد تفسير كردند و با تحليلهاي غلط طرفداران خود را در صحنه نگاه داشتند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان همچنين در ميان گروههاي زمان اميرالمومنين كساني بودند كه راه غلط خود را باور داشتند و براي رسيدن به هدف خود حاضر به گذشتن از جان نيز بودند، افزود: در حالي كه در همين حوادث اخير و مصاحبهها روشن شد كه اينان هيچ راه خود را باور ندارند و علاوه در حال حاضر با رسوخ ايمان در دلها طي قرنها و اعتقاد به اهل بيت و شناخت تاريخ و پند گرفتن از آن مردم ما داراي ظرفيتهاي بسيار بالاتري ميباشند و از بسياري از مردمي كه همراه علي عليهالسلام و ياور حضرت ميبودند پيشترند.
وي ادامه داد: آن چنانكه برخي شرايط ديگر فرهنگي، تكنولوژي و غيره موجب زودودن تاريكيها از عقلها مستعد ميشود و اگر مجموع اين عوامل و عنايت پروردگار نبود گروههاي فشار حداقل حكميتي را از نوع حكميت صفين به كارگرداني عمر و عاصها و ابوموسي اشعريها به مردم و نظام تحميل ميكردند كه عاقبتهاي آن كاملا ناپيدا بود.
آيتالله محمد رضا مدرسي يزدي با اشاره به اينكه عدهاي با طرح دروغي بنام تقلب، خواستند نظام اسلامي را به چالش بكشند غافل از آن كه دروغ بودن چنين ادعايي واضح است. موتور محركه مقابلهكنندگان حوادث اخير يك دروغ به نام تقلب بود.
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 03,اکتبر,2024